niedziela, 8 marca 2015

Dlaczego powstał ten blog?

   Jestem psychologiem zawodowo zajmującym się tematyką psychologii śledczej i sądowej. Specjalizuje się w sporządzaniu profili psychologicznych nieznanych sprawców przestępstw oraz w szkoleniach z zakresu psychologii. Odbywałem praktyki w Komendzie Głównej Policji, przechodziłem szkolenia w Centrum Psychologii Kryminalnej oraz występowałem jako biegły przed sądem. Poza prowadzeniem własnej działalności zawodowej pracuje na oddziale psychiatrii sądowej o wzmocnionym stopniu zabezpieczenia w Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia im. prof. Jana Mazurkiewicza.

„Kiedyś ludzie wspomną mnie i powiedzą, że to ja zapoczątkowałem XX wiek”
Jack The Ripper

Zamieszczony wyżej cytat został wymyślony przez autora scenariusza do jednego z filmów o „Kubie Rozpruwaczu”. Pomimo iż nie są to słowa samego zabójcy, doskonale obrazują sposób w jaki jego czyny funkcjonują w naszej świadomości. Czy nie jest zastanawiające dlaczego mordercy, który ponad wiek temu zamordował 5 kobiet poświęcono aż setkę książek i filmów i nadal poświęca się nowe?
Powinno nas to skłonić do refleksji na temat wpływu jaki zbrodnie seryjnych morderców wywierają na nasze społeczeństwo. Nie rozumiemy motywów ich działania, a to czego nie rozumiemy fascynuje nas i przeraża jednocześnie. Nauczyliśmy się oswajać strach, który w nas wywołują, traktując ich jakby byli wymyślonymi postaciami, pojawiającymi się tylko na kinowym ekranie. Uczyniliśmy z nich element naszej popkultury. Dzięki temu czujemy się bezpiecznie. Niestety seryjni mordercy nie są wytworem scenarzystów. To realni ludzie, pod wieloma względami podobni do nas, mieszkający wśród nas, którzy z zabijania uczynili część swojego życia. Pomimo ciekawości, którą w nas wzbudzają i całej aury tajemniczości, która ich otacza, musimy zawsze pamiętać, że są oni niezwykle niebezpiecznymi przestępcami żerującymi na cierpieniu innych.
Zadaniem tego bloga nie jest wzbudzanie u czytelników niezdrowej fascynacji omawianym zjawiskiem ale rzetelna analiza danych, prowadząca do znalezienia sposobów skutecznego wykrywania tego typu sprawców. Postaram się na bieżąco udostępniać na nim informacje na temat: seryjnych morderców działających na terenie Polski, najbardziej znanych przypadków seryjnych morderstw na świecie oraz profilowania psychologicznego.

Podczas mojej pracy badawczej osobiście poznałem seryjnych morderców przebywających w zakładach karnych w naszym kraju i studiowałem akta ich spraw. Zajęło mi to 2 lata. Od tamtej pory pomagam w profilowaniu przestępców na tle seksualnym W trakcie tego czasu ciągle zastanawiałem się co sprawia, że ktoś popełnia tak okrutne zbrodnie i jak można efektywnie łapać ich sprawców. Mam nadzieje, że zgromadzone tu informacje chociaż częściowo udzielą odpowiedzi na te bardzo trudne i ważne pytania.

Łukasz Wroński

1 komentarz:

  1. Witam. Od czasu, gdy zachorowałam na nerwicę interesuję się psychologią, a psychika seryjnych morderców to, jak Pan ujął moja niezdrowa fascynacja. Zgodzę się z tym, że niezdrowa ;) Zamieszczam link do mojej notatki z jednym z moich przemyśleń dot. morderstw, może miałby Pan ochotę przeczytać :) Zapraszam https://naomirio.wordpress.com/2015/10/16/co-laczy-ludzi-i-co-laczy-mnie-z-mordercami/

    OdpowiedzUsuń